فیلم | با قدرناشناسی افراد چه کنیم
کد خبر: 3895969
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
از ثری تا ثریا/ 9

فیلم | با قدرناشناسی افراد چه کنیم

انسان‌ها در طول زندگی خود به دیگران نیکی‌هایی می‌کنند، اما طبق فرمایش حضرت امیر(ع) اگر مورد ناسپاسی واقع شدند، نباید از کار خیر دست بکشند، چراکه خداوند قدردان آن‌هاست و سپاسگزاری او کجا و ناسپاسی بندگان کجا.

به گزارش ایکنا، محسن اسماعیلی،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و نهج‌البلاغه‌پژوه، در نهمین بخش درس‌گفتارهای علوی می‌گوید: خیلی زشت است که انسان خوبی دیگران را نبیند و خیال کند خوبی دیگران وظیفه آن‌هاست و زشت‌تر اینکه خوبی دیگران را ببیند و از خوبی کردن آن‌ها تشکر نکند. کسی که از خوبی کردن دیگران تشکر و از بندگان خدا قدردانی نمی‌کند، یقین داشته باشد که قدردان و شاکر نعمت‌های پروردگارش هم نخواهد بود.

آنچه در میان ما ضرب‌المثل شده محصول روایات متعدد است که می‌گوید: «مَن لَم يَشكُرِ المَخلوقَ لَم يَشكُرِ الخالِقَ»، اگر قدردان همسرمان، دوستانمان، رئیسمان، زیردستمان، همسایه و همکارمان نباشیم، که با چشم خودمان داریم می‌بینیم، چطور قدردان نیکی‌های خدایی هستیم که خیال می‌کنیم او را نمی‌بینیم. البته بهتر این است آن کسی که خوبی می‌کند انتظار خوبی و تشکر نداشته باشد و بگوید: «إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا» ما برای خدا به شما خوبی کردیم و تشکر و پاداش هم نیاز نداریم، اما وظیفه ما در برابر آنها تشکر کردن است.

حضرت علی(ع) فرمود: «مبادا ناسپاسی افراد و قدرناشناسی آن‌ها شما را به انجام کارهای نیک بی‌رغبت کند، چون خدایی که از نیکی کردن شما سودی نمی‌برد، قدردان و سپاسگزار شماست و سپاسگزاری او کجا و ناسپاسی بندگان کجا.»

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha